Samen verder, samen (leren) leren!

Gepubliceerd op: 4 september 2024 09:21

De Week van Lezen en Schrijven begint op Wereldalfabetiseringsdag. Dat is dit jaar op zondag 8 september. Samen met partners uit het hele land vragen we tot en met 15 september extra aandacht voor laaggeletterdheid.

In Nederland hebben 2,5 miljoen volwassenen moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Vaak hebben zij ook moeite met omgaan met bijvoorbeeld een computer of mobiele telefoon. In Twenterand gaat het om minimaal een zesde van de volwassenen. Dat niet alleen, 1 op de 4 jongeren van 15 jaar heeft een taalachterstand. Als jongeren met die achterstand van school komen lopen zij het risico de nieuwe generatie laaggeletterden te worden.

Moeite hebben met basisvaardigheden heeft grote gevolgen. Het maakt mensen kwetsbaar: minder zelfredzaam, minder sociaal actief en minder gezond dan mensen die hier géén moeite mee hebben.

Op 8 september is het wereldalfabetiseringsdag. In de week van Lezen en Schrijven organiseert Stichting Lezen en Schrijven daarom samen met gemeenten en organisaties activiteiten. De Stichting roept heel Nederland op in actie te komen tegen laaggeletterdheid. Taalpunt Twenterand, de Bibliotheek Twenterand en de gemeente nemen ook dit jaar weer deel aan de themaweek in Twenterand.

Zo is het Taalpunt op dinsdag 10 september aanwezig bij de Buurthuiskamer in Vriezenveen. We vertellen aan de hand van voorbeelden en werkvormen wat over basisvaardigheden en de mogelijkheid om te kunnen groeien door (weer) te leren.

Dinsdagavond start de inschrijving bij de Avondschool in Vroomshoop (Noordik). Inloop is vanaf 19.00 uur, inschrijven kan vanaf 19.30 uur.

Woensdag krijgen onze vrijwilligers een bezoek van een docent van het ROC. Het belooft een mooie ochtend te worden waar ruimte is voor didactische vraagstukken en waar tips worden gedeeld om onze cursisten nog beter te kunnen helpen met Basisvaardigheden.

Donderdag kunnen vrijwilligers (op afspraak) meedoen met de Escapekoffer. Een escaperoom in een koffer, heel handig! Als er professionals of vrijwilligers zijn die ook willen ervaren hoe het is om moeite te hebben met basisvaardigheden, kunnen ze contact opnemen via d.companje@bibliotheektwenterand.nl.

Onze inlopen beginnen ook weer in de week van Lezen en Schrijven. Donderdag 12 september van 14.00 uur tot 15.00 uur zijn we in de bibliotheek in Vriezenveen om antwoord te geven op alle (digitale) vragen.

Heb je iets gelezen wat je aanspreekt? Neem dan contact met ons op voor meer info of check onze facebookpagina’s!